Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις».
7 Ιανουαρίου 2019
Η κυρία Χρυσούλα Κατσαβριά - Σιωροπούλου, βουλευτής Καρδίτσας του ΣΥΡΙΖΑ, τοποθετήθηκε ως εισηγήτρια σε συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων υπό την προεδρία του κ. Δημητρίου Σεβαστάκη, Προέδρου της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις».
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εύχομαι σε όλους καλή και δημιουργική χρονιά. Το 2019 εύχομαι να είναι η χρονιά που θα δούμε στην πράξη τα θετικά αποτελέσματα της σοβαρής και τολμηρής πολιτικής που ακολουθήσαμε αυτά τα τέσσερα δύσκολα χρόνια, η χρονιά που θα αποζημιώσει τους κόπους και τις θυσίες του ελληνικού λαού και των Ελλήνων πολιτών.
Συγχαίρω την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, για το μέγιστο γεγονός της πρόσληψης 15.000 μόνιμων εκπαιδευτικών, μετά από δέκα χρόνια μηδενικών προσλήψεων στην Εκπαίδευση και για πρώτη φορά στην Ειδική Αγωγή.
Αρχίζουμε τη νέα κοινοβουλευτική μας περίοδο με την 3η φάση του φιλόδοξου εγχειρήματος του Υπουργείου Παιδείας, για την αναμόρφωση και τον εξορθολογισμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, την πιο τολμηρή και ελπιδοφόρα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση από το 1975.
Κύριοι συνάδελφοι, σε αυτή την αίθουσα έχουμε εξαντλήσει το θέμα της αναγκαιότητας αυτών των μεταρρυθμίσεων, με τα αντίστοιχα νομοσχέδια για το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Παρόλα αυτά, για πολλούς μήνες, αγωνιστήκαμε και πολλές φορές συγκρουστήκαμε - και στην περίπτωση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας- ώστε να πείσουμε τις τοπικές Κοινωνίες, την φοιτητική Κοινότητα και μερίδα των Ακαδημαϊκών.
Σήμερα ολοκληρώνεται μια δύσκολη διαδρομή, ένας δίκαιος, ειλικρινής, γόνιμος, παραγωγικός και δημοκρατικός διάλογος. Έχουμε μπροστά μας μια πρόταση που αντανακλά τη σύνθεση πολλών φωνών- συνθέτει τις προτάσεις της Ακαδημαϊκής Κοινότητας και των τοπικών Κοινωνιών- δίνει απάντηση στις ακαδημαϊκές και αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας, δίνει όραμα στην σημερινή γενιά φοιτητών και επιστημόνων και διασφαλίζει τα συμφέροντα και τις προοπτικές στις επόμενες γενιές.
Τροχοπέδη για την αποτελεσματικότητα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης τα προηγούμενα χρόνια, στάθηκε η υποχρηματοδότηση, η υποβάθμιση της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, η χωροταξική διασπορά των Τμημάτων, η αλληλοεπικάλυψη αντικειμένων σε διαφορετικά Τμήματα και Τμήματα με περιεχόμενο ξεπερασμένο, που δεν προσέφεραν ουσιαστική διέξοδο και σαφή επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους τους.
Επιλέξαμε να επενδύσουμε στη παιδεία ως μοχλό κοινωνικής ωρίμανσης και εθνικής ανάπτυξης. Πιστεύουμε στην αξία και τη δυναμική των ελληνικών δημοσίων πανεπιστημίων, δεν παραγνωρίζουμε το έργο τους, αντίθετα το θωρακίζουμε. Θεωρούμε ότι μπορούν και πρέπει να αναπτυχθούν και να καταλάβουν το χώρο που τους ανήκει στο ελληνικό αλλά και στο διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον. Να γίνουν μεγάλοι πόλοι ικανοί να διαδραματίσουν ρόλο στο νέο ευρωπαϊκό περιβάλλον.
Εφαρμόζουμε την πολιτική του ενιαίου χώρου στην εκπαίδευση και την έρευνα. Επαναπροσδιορίζουμε το χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την ίδρυση και τη εισαγωγή νεών δομών και τον τερματισμό δομών που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο τους. Στο νέο σχέδιο νόμου εμπλέκονται τρία μεγάλα πανεπιστήμια της χώρας, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και δύο από τα μεγαλύτερα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας, τα τρία Πανεπιστήμια μεγαλώνουν σημαντικά σε μέγεθος μέσω των συνεργιών και των ενοποιήσεων, τη δημιουργία νέων σχολών και τμημάτων, αλλά και τη συγκρότηση καινοτόμων ερευνητικών δομών στα ΑΕΙ που συμπληρώνουν τους ερευνητικούς φορείς εκτός πανεπιστημίων.
Ειδικότερα η ενσωμάτωση του ΤΕΙ Θεσσαλίας στο νέο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του εξορθολογισμού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και αποτελεί τομή στην ανάπτυξη της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Αγαπητοί συνάδελφοι το νέο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και εστιάζω σε αυτό με το παρόν νομοσχέδιο περνά στη φάση της ωριμότητας και χαράζει την πορεία της στρατηγικής ανάπτυξής του σε βάθος 20ετίας. Συγκεκριμένα στο νομό μου θεωρώ ότι αναβαθμίζεται στη νέα ακαδημαϊκή διάταξη με την ίδρυση των νέων τμημάτων της δημόσιας υγείας και της προσχολικής αγωγής και αποτελεί δείγμα γραφής της κυβέρνησης και του Υπουργείου μας για την αναβάθμιση της υγείας και της προσχολικής εκπαίδευσης και η άμεση λειτουργία τους είναι επιτακτική για τις ανάγκες της περιοχής.
Η επιλογή των νέων τμημάτων βασίστηκε σε ένα σύνολο ακαδημαϊκών και αναπτυξιακών κριτηρίων. Συγκροτούμε ισχυρά και βιώσιμα τμήματα που θεραπεύουν διακριτά και αναγνωρισμένα διεθνώς γνωστικά πεδία και ομοειδή αντικείμενα όσο αυτό είναι δυνατόν στον ίδιο χώρο. Αξιοποιούμε το υφιστάμενο προσωπικό όλων των κατηγοριών διδακτικό, ερευνητικό, διοικητικό με το καλύτερο δυνατό τρόπο. Πλαισιώνουμε το νέο πανεπιστήμιο με δομές και πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα που θα προάγουν την έρευνα, την διδασκαλία και τη μάθηση. Από τη σκοπιά αυτή ιδιαίτερη σημασία για το συνολικό εγχείρημα έχουν η συγκρότηση ινστιτούτων και ερευνητικών κέντρων και η ίδρυση των καινοτόμων προγραμμάτων διετούς εκπαίδευσης μέσα στο πανεπιστήμιο σε τομείς που προάγουν την προσωπική ανάπτυξη των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, τους ανοίγουν νέες προοπτικές προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, συντελούν στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών και τέλος συμβάλουν στην εθνική οικονομία.
Πιστεύω ότι το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σύντομα θα είναι σε θέση να προγραμματίσει την ανάπτυξη των νέων τμημάτων των νέων ινστιτούτων και των ΚΕΕ σε επιστημονικά αντικείμενα τα οποία προσφέρουν προοπτικές απασχόλησης τοπικής και εθνικής ανάπτυξης και θα συμβάλλουν στην ολοκλήρωση της φυσιογνωμίας του.
Σε ότι αφορά επίσης το νομό μου, την Καρδίτσα εκτός από το Ινστιτούτο Ζωοτεχνίας που ορθώς περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, έχουν κατατεθεί δύο σημαντικές και σοβαρές προτάσεις για την ίδρυση Ινστιτούτου Βάμβακος ώστε να πετύχουμε τη σύνδεση της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία σε μία περιοχή όπου το βαμβάκι αποτελεί ένα προϊόν μεγίστης σημασίας. Μία στρατηγική στήριξης της βιωσιμότητας της καλλιέργειας, της εκπαίδευσης των βαμβακοπαραγωγών, της οργάνωσης, της παραγωγής και της βελτίωσης της ποιότητας του προϊόντος, πρέπει να θεμελιωθεί στην ίδρυση ενός σύγχρονου Ινστιτούτου Βάμβακος σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Βάμβακος που εδρεύει στην Καρδίτσα, ως εργαλείο ανάπτυξης εκσυγχρονισμού.
Επίσης προτείνουμε την ίδρυση ινστιτούτου ξύλου και επίπλου υπό την εποπτεία του νέου τμήματος δασολογίας επιστημών ξύλου και σχεδιασμού που θα βοηθήσει να καλύπτονται οι ανάγκες των ελληνικών μονάδων ξύλου και επίπλου στον ποιοτικό έλεγχο των προϊόντων τους και στη χορήγηση πιστοποιητικών ποιότητας που ανάγκη μεγάλη έχει ο κλάδος.
Επικροτώ, επίσης, ως μια θετική εξέλιξη τη δημιουργία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας του Αβερώφειου Αγροτοδιατροφικού Πάρκου, το οποίο πιστεύω ότι θα συμβάλλει ουσιαστικά στον ευρύτερο χώρο της Θεσσαλίας, μιας κατεξοχήν αγροτικής περιοχής. Επιπλέον, θα ήθελα να τονίσω και σας μεταφέρω ένα δίκαιο αίτημα των σπουδαστών του Τμήματος Τ.Ε.Ι. Διατροφής και Διαιτολογίας Καρδίτσας, ένα κομμάτι του οποίου θα παραμείνει στην Καρδίτσα, αλλά το άλλο θα πάει στο Τμήμα που δημιουργείται στα Τρίκαλα, ώστε να συνεχίσουν οι σπουδαστές κατ’ επιλογήν τους τις σπουδές τους στο νέο Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής που θα δημιουργηθεί στην Καρδίτσα και να υπάρξει σαφής προσδιορισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων των νέων τμημάτων και αυτών που διαφοροποιείται ο τίτλος τους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η δημιουργία του δεύτερου Πανεπιστημίου σε αριθμό φοιτητών στην Ελλάδα σήμερα γίνεται πραγματικότητα. Τολμήσαμε ένα απαιτητικό εγχείρημα και καλούμαστε να ψηφίσουμε ένα έργο πνοής, που είμαι σίγουρη ότι είναι μόνο η αρχή μιας νέας σελίδας στην ακαδημαϊκή εξέλιξη της χώρας μας.
Σας ευχαριστώ.