Ίδρυση Δημόσιων ΙΕΚ ενηλίκων με κατεύθυνση την ειδική εκπαίδευση
12 Σεπτεμβρίου 2016
Τα πρακτικά της συνεδρίασης της Επίκαιρης Ερώτησης που κατέθεσε η κ. Χρυσούλα Κατσαβριά – Σιωροπούλου, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Καρδίτσας προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με θέμα: "Ίδρυση Δημόσιων ΙΕΚ ενηλίκων με κατεύθυνση την ειδική εκπαίδευση"
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Ξεκινούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με τη συζήτηση της δεύτερης με αριθμό 1189/29-8-2016 επίκαιρης ερώτησης δεύτερου κύκλου της Βουλευτού Καρδίτσας του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Χρυσούλας Κατσαβριά-Σιωροπούλου προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σχετικά με την ίδρυση Δημόσιων ΙΕΚ ενηλίκων με κατεύθυνση την ειδική εκπαίδευση.
Κυρία Σιωροπούλου, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΒΡΙΑ-ΣΙΩΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Πριν πάρω τον λόγο για να τοποθετηθώ επί της ερώτησής μου, θα ήθελα να μου επιτρέψετε να κάνω μια αναφορά στο έντονο συναίσθημα που βίωσα σήμερα, πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς, στα εγκαίνια και στον αγιασμό του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου Σοφάδων Καρδίτσας.
Ήταν εκπληκτικό το ανάμεικτο συναίσθημα χαράς και συγκίνησης, κύριε Υπουργέ, που προβαλλόταν στα πρόσωπα των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών του ειδικού αυτού σχολείου και που είχε να κάνει με την άμεση και ουσιαστική αντίδραση του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργού κ. Φίλη στο αίτημα των γονέων, των φορέων της περιοχής, αλλά και της εκπαιδευτικής κοινότητας στο σύνολό της για τη μετατροπή του ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής σε Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και την ίδρυση του Επαγγελματικού Λυκείου. Η ίδρυση του νέου τύπου σχολείου έδωσε τη δυνατότητα της συνέχισης της εκπαίδευσης στους μαθητές που είχαν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Α΄ Βαθμίδας. Η ανακούφιση των γονέων που τα παιδιά τους ξαναβρέθηκαν στο εκπαιδευτικό πλαίσιο ειδικής εκπαίδευσης και η χαρά των μαθητών να βρίσκονται ξανά στον ίδιο χώρο ήταν απερίγραπτη.
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα το Υπουργείο Παιδείας, τον Υπουργό κ. Φίλη, καθώς και όλη την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, που άμεσα και ουσιαστικά έδωσαν το καλύτερο για τους μαθητές με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Τώρα προχωρώ στην ερώτησή μου, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, στον Νομό Καρδίτσας, στην πόλη των Σοφάδων λειτουργούν δύο σχολικές μονάδες για παιδιά με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και το ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Α΄ Βαθμίδας, που καλύπτουν τις ανάγκες της ειδικής εκπαίδευσης όλου του Νομού, ικανοποιώντας ένα χρόνιο αίτημα των τοπικών φορέων σχετικά με την ολοκλήρωση της φοίτησης των μαθητών των δομών αυτών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Με χαρά είδαμε το Υπουργείο Παιδείας να προβαίνει στη μετατροπή του ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Α΄ Βαθμίδας σε Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και στην ίδρυση λυκειακής τάξης. Η ίδρυση αυτή ουσιαστικά αποτελεί ιδιαίτερη διέξοδο στο πολύ σημαντικό πρόβλημα κοινωνικής ένταξης που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες στον Νομό μας και απεγκλωβίζει τις οικογένειές τους.
Ταυτόχρονα, όμως, εφιστώ την προσοχή σας στο γεγονός ότι η θετική αυτή ενέργεια αφορά μόνο τους μαθητές που έχουν περισσότερες δυνατότητες να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό πρόγραμμα των ειδικών γυμνασίων-λυκείων.
Σας υποβάλλω, λοιπόν, αυτή την ερώτηση, καθώς οι απόφοιτοι των ΕΕΕΕΚ που παρουσιάζουν δυσκολίες, δεν έχουν την ίδια δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους, εφόσον δεν υπάρχουν δομές ειδικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης που να καλύπτουν τις ανάγκες των μαθητών αυτών.
Γι’ αυτό θα ήθελα να μου απαντήσετε, κύριε Υπουργέ, στα εξής: Ποιες είναι οι προθέσεις του Υπουργείου για τη διά βίου εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση των ενηλίκων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και πότε προβλέπεται η ίδρυση και η λειτουργία των ΔΙΕΚ, των Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης ενηλίκων, αποφοίτων υποχρεωτικής εκπαίδευσης, με κατεύθυνση την ειδική εκπαίδευση;
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Δύο λόγια μόνο θα ήθελα να πω για τη σημερινή μέρα. Όλα τα σχολεία στη χώρα λειτούργησαν. Τα βιβλία, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές ήταν στη θέση τους. Αυτό είχε να συμβεί εδώ και τριανταπέντε χρόνια.
Το λέω αυτό σαν μια αφετηρία μιας νέας ημέρας για την εκπαίδευση.
Τώρα, όσον αφορά στην ερώτησή σας, κυρία Βουλευτά, εάν θέλει η λυκειακή τάξη να εξελιχθεί σε Δημόσιο ΙΕΚ ειδικής αγωγής, θα πρέπει η δευτεροβάθμια εκπαίδευση να κάνει τη σχετική αίτηση για να προχωρήσουμε προς αυτήν την κατεύθυνση.
Πρέπει να σας πω ότι ήδη έχουν ιδρυθεί τέσσερα Δημόσια ΙΕΚ ειδικής αγωγής: Το πρώτο είναι στην Αγία Παρασκευή, το δεύτερο στην Πυλαία Χορτιάτη, το τρίτο στις Σέρρες και το τέταρτο στον Βόλο.
Ήδη από αυτά τα τέσσερα Δημόσια ΙΕΚ ειδικής αγωγής, τα δύο, της Αγίας Παρασκευής και της Πυλαίας Χορτιάτη, λειτουργούν με τις εξής ειδικότητες: Πρώτον, απομαγνητοφωνητής συνομιλιών-πρακτικών, που αφορά σε πρόσωπα με προβλήματα όρασης. Δεύτερον, βοηθός φυσικοθεραπείας, που αφορά σε πρόσωπα με προβλήματα όρασης ή προβλήματα ακοής. Τρίτον, ξεναγός σε μουσεία, σε αρχαιολογικούς και πολιτιστικούς χώρους, που αφορά σε πρόσωπα με προβλήματα όρασης ή ακοής. Τέταρτον, τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής, που αφορά σε πολυμέσα, web designer-developer, video games, για πρόσωπα με προβλήματα ακοής. Και πέμπτον, τεχνικός χειριστής ηλεκτρονικών υπολογιστών και τηλεφωνικών κέντρων, παροχής πληροφοριών και εξυπηρέτησης πελατών, που αφορά αποκλειστικά σε τυφλούς ή πρόσωπα με προβλήματα όρασης.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Τελειώνω, κυρία Πρόεδρε.
Διευκρινίζεται ότι στους χώρους ειδικής αγωγής έχουν ήδη ξεκινήσει από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σημαντικές αλλαγές, αλλαγές που αφορούν τόσο στις δομές τις ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης με τη δημιουργία ενός ενιαίου –και αυτό είναι πολύ σημαντικό- τύπου σχολείου, το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο, όσο και με την κατάργηση της πρόωρης επαγγελματικής εξειδίκευσης.
Ως προς τα Δημόσια ΙΕΚ έχει γίνει ήδη νομοθετική παρέμβαση από την οποία οι δομές που θα προκύψουν, θα ανακοινωθούν στο εγγύς μέλλον.
Θέλω να πω ότι στο πλαίσιο της ανάπτυξης της εκπαίδευσής μας στον τόπο, έχει δοθεί ειδική προτεραιότητα στα σχολεία ειδικής αγωγής και σε σχολεία ένταξης προσώπων που αντιμετωπίζουν ειδικά προβλήματα. Ήδη δόθηκε προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς για να μπορέσουν να στελεχώσουν αυτά τα σχολεία.
Αυτά ήθελα να πω, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κυρία Κατσαβριά, έχετε τον λόγο.
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΒΡΙΑ-ΣΙΩΡΟΠΟΥΛΟΥ: Σας ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ, για την απάντηση.
Χαιρετίζουμε κάθε δράση και μεταρρύθμιση του Υπουργείου προς την κατεύθυνση της στήριξης των παιδιών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Κύριε Υπουργέ, στις διατάξεις του Υπουργείου αναφέρεται ρητώς ότι στα ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια θα εφαρμοστούν τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα των γυμνασίων της γενικής εκπαίδευσης και στα ειδικά επαγγελματικά λύκεια τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα των εσπερινών λυκείων.
Είναι κατανοητό, όμως, ότι τα υφιστάμενα αναλυτικά προγράμματα της γενικής εκπαίδευσης δεν μπορούν να εφαρμοστούν στα αντίστοιχα σχολεία της ειδικής εκπαίδευσης και είναι άμεσης ανάγκης και προτεραιότητας η προσαρμογή των προγραμμάτων αυτών στις δυνατότητες των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Αυτό οδηγεί στην ανάγκη δημιουργίας, στα πλαίσια του ΙΕΚ, ενός συγκεκριμένου επιτελικού οργάνου, ενός γραφείου ειδικής αγωγής το οποίο επίσημα και οργανωμένα θα μπορέσει να στηρίξει όλα τα θέματα της ειδικής εκπαίδευσης.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, πιο ειδικά, οι δομές που υπάρχουν είναι τα ΕΕΕΕΚ, τα ΤΕΕ ειδικής αγωγής Α΄ και Β΄ βαθμίδας και τα ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια, χωρίς το περιεχόμενο σπουδών του κάθε πλαισίου να είναι αποσαφηνισμένο.
Επίσης, δεν έχει προσδιοριστεί ποιο πρέπει να είναι το προφίλ των μαθητών για το κάθε πλαίσιο, με αποτέλεσμα να διαπιστώνεται μεγάλη σύγχυση σχετικά με το ποιοι μαθητές και σε ποιο πλαίσιο πρέπει να εγγραφούν, και τα ΚΕΔΔΥ να αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία να προτείνουν το ανάλογο πλαίσιο, αφού δεν υπάρχουν όλες οι δομές σε όλη την επικράτεια.
Στο πρόβλημα αυτό θα πρέπει να προστεθεί και η επιθυμία των γονέων τα παιδιά τους να είναι ενταγμένα κυρίως στην γενική εκπαίδευση με παράλληλη στήριξη, ανεξάρτητα αν έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την εκπαίδευση σε αυτό το πλαίσιο κυρίως για κοινωνικούς λόγους.
Όσον αφορά τα ΕΕΕΕΚ, ανακύπτει ως κεντρικό το θέμα της δυνατότητας των μαθητών τους να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να μεταβούν στην αγορά εργασίας, και άρα να ενταχθούν στην ίδια την κοινωνία.
Στο πλαίσιο αυτό, η πολιτεία θα πρέπει στην πράξη να δείξει το κοινωνικό της πρόσωπο υλοποιώντας σχέδια δια βίου μάθησης, εκπαίδευσης και προστασίας των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Προς την κατεύθυνση αυτή, η ίδρυση ΔΙΕΚ ενηλίκων αποφοίτων υποχρεωτικής εκπαίδευσης με κατεύθυνση στην ειδική εκπαίδευση θεωρούμε πως είναι πολύ σημαντική. Δεν θα πρέπει, όμως, η εκπαίδευση των ενηλίκων ατόμων με αναπηρίες να είναι ξεκομμένη από τις υπόλοιπες δομές της ειδικής εκπαίδευσης, οι οποίες πρέπει να είναι σε απόλυτη συνεργασία μεταξύ τους.
Επίσης, είναι σημαντικό το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τα Υπουργεία Υγείας –και είναι εδώ και ο Υπουργός Υγείας και θα θέλαμε και τη δική του συμβολή- και Εργασίας να προβλέψουν δομές ειδικής αγωγής που να υποστηρίζουν την προστατευόμενη εργασία, αλλά και την προστατευμένη διαβίωση των ατόμων με αναπηρίες.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Είναι σημαντικό, κύριε Υπουργέ, να υπάρξει απάντηση στο χρόνιο και επιτακτικό ερώτημα των γονέων «αν φύγουν οι γονείς, τι θα απογίνουν αυτά τα παιδιά;».
Κύριε Υπουργέ, είναι υποχρέωση όλων μας να διασφαλίσουμε το θεμελιώδες δικαίωμα κάθε παιδιού, κάθε Έλληνα πολίτη, στη μάθηση, αν θέλουμε πραγματικά να έχουμε ένα κράτος δικαίου, ένα κράτος κοινωνικά ευαίσθητο.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Δύο λόγια, κυρία Βουλευτά.
Δεν ξέρω αν έχει γίνει αίτηση για τη μετατροπή του δημόσιου ΙΕΚ από λυκειακή τάξη που είναι τώρα. Αυτό θα πρέπει να γίνει από την αρμόδια δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Όμως, θα πρέπει να σας πω δυο λόγια. Ο στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να μην δημιουργεί ειδικά σχολεία που οδηγούν στους αποκλεισμούς, αλλά τα παιδιά που εμφανίζουν αναπηρίες να εντάσσονται μέσα στις τάξεις του κανονικού σχολείου, εκτός βέβαια αν πρόκειται για παιδιά με βαρύτατη αναπηρία.
Αυτός είναι ο στόχος και σε αυτό το πλαίσιο παρακαλώ να απευθυνθείτε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση της περιοχής σας, ώστε να κάνει το αίτημα. Να είστε βέβαιη ότι θα το αντιμετωπίσει η ειδική γραμματεία της δια βίου μάθησης.
Σας ευχαριστώ πολύ.