top of page

Επιπτώσεις στη βαμβακοκαλλιέργεια από τη μείωση ορίων υπολειμμάτων της δραστικής ουσίας mepiquat chloride

21 Σεπτεμβρίου 2017

Τα πρακτικά της συνεδρίασης της Επίκαιρης Ερώτησης που κατέθεσε η κ. Χρυσούλα Κατσαβριά – Σιωροπούλου, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Καρδίτσας προς τον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, με θέμα: "Επιπτώσεις στη βαμβακοκαλλιέργεια από τη μείωση ορίων υπολειμμάτων της δραστικής ουσίας mepiquat chloride".

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΒΡΙΑ-ΣΙΩΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υφυπουργέ, στις 17 Ιουνίου 2016 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε, με βάση τον Κανονισμό 2016/1015, να μειώσει τα ανώτατα όρια υπολειμματικότητας της φυτοπροστατευτικής ουσίας «mepiquat chloride», το γνωστό σε όλους «ΡΙΧ» στον βαμβακόσπορο. Συγκεκριμένα, αποφάσισε τη μείωση από 0,5 ppm -μέρη στο εκατομμύριο- στο όριο αναλυτικού προσδιορισμού 0,05 ppm, δηλαδή ουσιαστικά σε όριο μη ανιχνεύσιμο.

Αυτά τα μειωμένα όρια υπολειμμάτων ισχύουν από τις 19 Ιανουαρίου 2017 και, παράλληλα, σύμφωνα με το άρθρο 2 του παραπάνω Κανονισμού, δίνονται μεταβατικά μέτρα για τα προϊόντα που έχουν παραχθεί πριν απ’ αυτήν την ημερομηνία.

Γι’ αυτόν τον λόγο, με υπουργική απόφαση περιορίστηκε η χρήση σκευασμάτων «ΡΙΧ» σε βαμβακοφυτείες των οποίων ο σπόρος δεν θα χρησιμοποιηθεί για κατανάλωση από ανθρώπους ή ζώα. Παρ’ όλο που με απόφαση του Γενικού Γραμματέα κ. Αντώνογλου δόθηκε κατ’ εξαίρεση άδεια χρήσης εκατόν είκοσι ημερών στο «ΡΙΧ», ο βαμβακόσπορος στον οποίο θα ανιχνευθεί η ίδια ουσία θα μπορεί να πουληθεί μόνο εντός της Ελλάδας.

Αυτό σημαίνει ότι ο κύριος όγκος του παραγόμενου βαμβακόσπορου δεν μπορεί να εξαχθεί σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες μέχρι τώρα κατείχε το 80% του εξαγώγιμου προϊόντος. Κατά συνέπεια, προβάλλει απειλητικά ο κίνδυνος στρέβλωσης της αγοράς στον βαμβακόσπορο. Επειδή, δηλαδή, η τιμή που απολαμβάνει ο παραγωγός είναι το άθροισμα από την ίνα και τον βαμβακόσπορο, αφού βγουν τα έξοδα, πέφτοντας η τιμή του βαμβακόσπορου που προορίζεται για ζωοτροφή και εξαγωγή, υπάρχει κίνδυνος να συμπαρασύρει αναγκαστικά και την τιμή του σύσπορου βαμβακιού.

Κύριε Υφυπουργέ, επειδή το βαμβάκι αποτελεί μία εξαιρετικά σημαντική καλλιέργεια για τη χώρα, για τη Θεσσαλία, αλλά ιδιαίτερα για την περιοχή μου την Καρδίτσα, επειδή επίσης αποτελεί την κύρια πηγή αξιοπρεπούς εισοδήματος για χιλιάδες Έλληνες παραγωγούς και αγροτικές οικογένειες, από την παραγωγή των οποίων εισρέει και πολύτιμο συνάλλαγμα στη χώρα και, τέλος, επειδή επικρατεί αναστάτωση και φόβος ότι θα μειωθούν τα εισοδήματα των αγροτών, σας ερωτώ το εξής:Σε ποιες κινήσεις θα προβείτε, έτσι ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα με τα όρια υπολειμμάτων της δραστικής ουσίας «mepiquat chloride»;

 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Κυρία Βουλευτή, πράγματι είχαμε μία μείωση, όπως το αναφέρατε, στα υπολείμματα.

Κατ’ αρχήν, να ξεκαθαρίσουμε ότι είναι κοινά αποδεκτό ότι το βαμβάκι αποτελεί τη ναυαρχίδα όχι μόνο για τον θεσσαλικό κάμπο, αλλά και για άλλες περιοχές της Ελλάδος. Οφείλουμε και πρέπει -και θα το κάνουμε- να το στηρίξουμε το βαμβάκι, διότι είναι ένα προϊόν στο οποίο στηρίζεται πολύ ο πρωτογενής τομέας.

Η μείωση αυτή οφείλεται στο ότι δεν υποστηρίχθηκε από την ευρωπαϊκή Αρχή για την ασφάλεια των τροφίμων από κανένα κράτος μέλος -συνεπώς ούτε από την Ελλάδα- η εγκεκριμένη χρήση της δραστική ουσίας με «mepiquat chloride» στο βαμβάκι.

Όσον αφορά τη χώρα μας, αυτό οφείλεται στην έλλειψη ενημέρωσης από την ενδιαφερόμενη εταιρεία για το εν λόγω θέμα, προκειμένου η υπηρεσία να παρέμβει και στη μετακίνηση όλων των υπαλλήλων -τρεις συγκεκριμένα- οι οποίοι χειρίζονταν τα σχετικά θέματα υπολειμμάτων, φυτοπροστατευτικών προϊόντων, με τη σύμφωνη γνώμη της τότε πολιτικής ηγεσίας, παρά τη διαφωνία της Υπηρεσίας.

Κινηθήκαμε εγκαίρως, όπως και εσείς η ίδια το είπατε. Χορηγήσαμε, κατ’ εξαίρεση, άδεια εκατόν είκοσι ημερών, η οποία όμως ισχύει εντός της ελληνικής επικράτειας. Προώθησε, όμως, η Υπηρεσία μας την αίτηση της ενδιαφερόμενης εταιρείας για αξιολόγηση του κινδύνου στο Μπενάκειο. Η αξιολόγηση ολοκληρώθηκε από το Μπενάκειο. Επιβεβαιώθηκε η μη ύπαρξη «απαράδεκτου κινδύνου» και συντάχθηκε μια έκθεση αξιολόγησης, όπου προτείνεται η θέσπιση ενός προσωρινού ορίου υπολειμμάτων. Στη συνέχεια η υπηρεσία ενεργοποίησε το άρθρο 18 του Κανονισμού 396 του 2005, σύμφωνα με το οποίο και χορήγησε, κατά παρέκκλιση, την άδεια των εκατόν είκοσι ημερών.

Στις 21 και 22 Σεπτεμβρίου εκπρόσωπος της Υπηρεσίας μας θα συμμετέχει στη συνεδρίαση της Μόνιμης Επιτροπής για την υποστήριξη των θέσεων της χώρας μας, τονίζοντας την επείγουσα κατάθεση του θέματος και προτείνοντας την εξέταση της αίτησης για θέσπιση έστω και προσωρινών ορίων υπολειμμάτων κατά προτεραιότητα.

Από όλα αυτά συνάγεται, κυρία Βουλευτή, ότι παραλάβαμε ένα πρόβλημα και προσπαθούμε να το θεραπεύσουμε με όλα τα νόμιμα μέσα, διότι η βαμβακοκαλλιέργεια στη χώρα μας είναι πάρα πολύ σημαντική. Αναμένουμε τα αποτελέσματα από τη διάσκεψη στη Μόνιμη Επιτροπή, στην οποία θα παραστεί εκπρόσωπος της Υπηρεσίας μας, και θα ενημερώσουμε τους εμπλεκόμενους φορείς.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κυρία Κατσαβριά, έχετε τον λόγο.

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΒΡΙΑ - ΣΙΩΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστώ, κατ’ αρχήν, για την απάντηση.

Κατανοώ τις προσπάθειες που έχουν γίνει από τη μεριά του Υπουργείου όσο και από την πλευρά της επαγγελματικής οργάνωσης βάμβακος, προκειμένου να γίνουν ανεκτά τα προηγούμενα όρια του MRL, δηλαδή των υπολειμμάτων της δραστικής ουσίας στα πρότερα επίπεδα που ίσχυαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ανοίγει ένας δρόμος, προκειμένου να μην υπάρξει κίνδυνος μείωσης του εισοδήματος χιλιάδων αγροτικών οικογενειών. Ελπίζουμε να ευοδωθούν οι προσπάθειες αυτές. Όπως ελπίζουμε να ανταποκριθεί στην υποχρέωσή της και η εταιρεία παραγωγής και εμπορίας της συγκεκριμένης δραστικής ουσίας. Η εταιρεία αυτή οφείλει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες και να συμπληρώσει τον φάκελο με τα απαιτούμενα πειράματα υπολειμμάτων που ζητάει η EFSA.

Άφησα για τη δευτερολογία μου, κύριε Υπουργέ, το δεύτερο σκέλος της ερώτησής μου, αυτό που αφορά τα «κόκκινα δάνεια» των αγροτών και των συνεταιριστικών οργανώσεών τους. Όλοι γνωρίζουμε ότι πρωτίστως, λόγω της κακοδιαχείρισης της παλιάς Αγροτικής Τράπεζας, αλλά και λόγω της κρίσης που ακολούθησε, πολλά από τα δάνεια των αγροτών, αλλά και των συνεταιρισμών κατέστησαν μη εξυπηρετούμενα.

Έχει αναπτυχθεί, λοιπόν, το τελευταίο διάστημα μια έντονη παραφιλολογία για τη ρύθμιση ή τη μη ρύθμιση των «κόκκινων δανείων» των αγροτών. Αποτέλεσμα είναι η έντονη ανησυχία των παραγωγών ως προς τη βιωσιμότητα των εκμεταλλεύσεών τους, γιατί, όπως όλοι γνωρίζουμε, η βιωσιμότητα αυτή για τους υπερχρεωμένους αγρότες σχετίζεται άμεσα με την ικανότητά τους να εξυπηρετούν τα παλιά τους δάνεια.

Θα ήθελα, λοιπόν, να μας πείτε, κύριε Υπουργέ, αν θα υπάρξει και ποια θα είναι η λύση στο θέμα αυτό, προκειμένου ο αγροτικός κόσμος να μην παραμείνει δέσμιος των υπέρογκων χρεών.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Τεράστιο το θέμα, αλλά δεν ξέρω εάν είναι αρμοδιότητα του συγκεκριμένου Υφυπουργού.

Παρά ταύτα, κύριε Υφυπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Κατ’ αρχάς, δυο κουβέντες στο προηγούμενο ερώτημα ότι κατανοούμε την ανησυχία των βαμβακοπαραγωγών, αλλά ως Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αυτή τη στιγμή μπορούμε να πούμε το εξής: Μόλις λάβαμε γνώση του προβλήματος κινηθήκαμε εγκαίρως και προσηκόντως και με όλα τα νόμιμα μέτρα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου να προστατευτεί το εισόδημα των βαμβακοπαραγωγών. Όμως, επαναλαμβάνω, ήταν ένα πρόβλημα το οποίο το παραλάβαμε λόγω άστοχων κινήσεων προηγουμένων πολιτικών ηγεσιών.

Θα ήθελα να πω δυο κουβέντες, παρ’ όλο που ο κύριος Πρόεδρος είπε ότι δεν υπάρχει αρμοδιότητα, για τα αγροτικά δάνεια.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Αναρωτήθηκα, δεν είπα.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ναι, ναι. Πιθανότατα, κύριε Πρόεδρε, γιατί είναι του Υπουργείου Οικονομικών.

Ο Νομός Καρδίτσας ταλαιπωρείται από την υπερχρέωση, και οι συνεταιρισμοί και τα φυσικά πρόσωπα. Το πώς λειτουργούσε η Αγροτική Τράπεζα ήταν και είναι μια απόδειξη του φαύλου τραπεζικού συστήματος τις προηγούμενες δεκαετίες.

Η Αγροτική Τράπεζα, δυστυχώς, αντί να κάνει την αγροτική πίστη είχε τρεις άξονες: Πρώτον, τη χρηματοδότηση στους συνεταιρισμούς χωρίς τραπεζικά κριτήρια. Δεύτερον, τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. Και τρίτον, τις χαριστικές ρυθμίσεις.

Όλα τα προηγούμενα τριάντα χρόνια ίσχυε αυτό το φαύλο τραπεζικό σύστημα που εφάρμοζε η Αγροτική Τράπεζα: έδινε δάνεια στους συνεταιρισμούς, τα οποία υποτίθεται ότι έπρεπε να πάνε στις τσέπες των αγροτών. Τουναντίον, δεν πήγαινε ούτε μια δραχμή τότε στις τσέπες των αγροτών.

Σήμερα, μετά το 2012, που ξεπουλήθηκε η Αγροτική Τράπεζα στην ουσία, παρέμεινε το κακό κομμάτι στην υπό εκκαθάριση εταιρεία, με αποτέλεσμα χιλιάδες αγρότες, χιλιάδες κτηνοτρόφοι να είναι δέσμιοι μιας υπερχρέωσης, αλλά και αρκετοί συνεταιρισμοί.

Η Κυβέρνηση σύντομα θα ανακοινώσει κάποιες βασικές αρχές για τη ρύθμιση αυτών των «κόκκινων δανείων». Επιγραμματικά σας αναφέρω:

Η βιώσιμη οφειλή. Ο αγρότης πλέον θα μπορεί να πληρώνει αυτό που μπορεί και όχι αυτό που τον καλούσε παλιότερα η Αγροτική Τράπεζα να πληρώσει.

Δεύτερον, η επανενεργοποίηση του γνωστού νόμου περί πανωτοκίων. Και εδώ, κυρία Βουλευτή, είναι το εξής οξύμωρο: Μας κατηγορεί η Αντιπολίτευση: «Τι κάνετε για τα αγροτικά δάνεια;». Είναι δυνατόν, όταν οι ίδιοι δεν φρόντισαν το 2012; Το 2012 με τη μεταβίβαση της Αγροτικής Τράπεζας οι ίδιοι δεν φρόντισαν να λάβουν ούτε ένα μέτρο για τα δάνεια αυτών των αγροτών. Και ρωτούν τώρα Βουλευτές της Αξιωματικής -και της μείζονος και της ελάσσονος- Αντιπολίτευσης και μας κατηγορούν: «Τι κάνετε για τα αγροτικά δάνεια;». Είναι δυνατόν;

Σύντομα ο κ. Αποστόλου είπε ότι θα εξαγγείλει και το σχέδιο για τις περιουσίες των συνεταιρισμών. Χιλιάδες συνεταιρισμοί είναι πτωχευμένοι. Πολλοί οι οποίοι διοίκησαν τους συνεταιρισμούς βαρύνονται με ποινικά αδικήματα. Τεράστιες περιουσίες. Αυτές οι περιουσίες, με σεβασμό στο Σύνταγμα πάντα οφείλουμε και πρέπει να μεταβιβαστούν, τουλάχιστον να γίνεται εκμετάλλευση είτε από αγρότες είτε από ομάδες παραγωγών.

Συνεπώς -και κλείνω, κύριε Πρόεδρε, και ευχαριστώ για την κατανόηση- το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε συνεργασία και με τα συναρμόδια Υπουργεία εξετάζει μια πραγματική, βιώσιμη λύση για τα αγροτικά δάνεια με διαφάνεια και δίνοντας μια πραγματική και ριζοσπαστική λύση σε αυτό το καρκίνωμα, πραγματικά, που ταλαιπώρησε τον πρωτογενή τομέα επί σαράντα χρόνια.

Σας ευχαριστώ.

Τελευταία Νέα
bottom of page