Κοινωνικά Δίκτυα
Τελευταία Βίντεο

© 2016 Χρυσούλα Κατσαβριά-Σιωροπούλου

Σχολικά Γεύματα:Ένας παιδαγωγικός θεσμός του δημόσιου σχολείου με μέλλον

26 Σεπτεμβρίου 2018

Άρθρο για τα σχολικά γεύματα στο δημόσιο σχολείο, της κ. Χρυσούλας Κατσαβριά - Σιωροπούλου, βουλευτή Καρδίτσας του ΣΥΡΙΖΑ.

Ένας παιδαγωγικός θεσμός του δημόσιου σχολείου με μέλλον

 

Τα σχολικά γεύματα σχεδιάστηκαν ώστε να αποτελέσουν σταδιακά έναν παιδαγωγικό θεσμό του δημόσιου σχολείου. Είναι μια πολιτική του κοινωνικού κράτους που προσπαθεί να επανιδρύσει η κυβέρνηση, μέσα σε μια περίοδο παρατεταμένης κρίσης και κοινωνικών ανισοτήτων. Ξεκίνησαν πιλοτικά να προσφέρονται σε περιοχές με χαμηλά εισοδήματα στην Αττική αρχικά, στη Θεσσαλονίκη στη συνέχεια.

Τη φετινή σχολική χρονιά 2018-2019, διευρύνεται ο επισιτισμός των μαθητών με στόχο να καλύψει τον μισό μαθητικό πληθυσμό της χώρας και ιδιαίτερα σε περιοχές που κατοικούν ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και ο μέσος όρος των εισοδημάτων τους είναι χαμηλός. Πεντακόσιες χιλιάδες μαθητές δημοτικών και γυμνασίων θα ενταχθούν στη διαδικασία των σχολικών γευμάτων από τον Οκτώβριο, με την ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού ύψους 25.000.000 ευρώ.

Η επιλογή διατήρησης των σχολικών γευμάτων, που επιβλήθηκαν από ανάγκη στα χρόνια της κρίσης, μετατρέπεται σε σταθερή πολιτική βούληση, στηρίζει τη ραχοκοκαλιά του κράτους πρόνοιας και αλληλεγγύης της χώρας, στη μεταμνημονιακή εποχή. Όλοι οι μαθητές πρέπει να φοιτούν στο δημόσιο σχολείο με όρους ισότητας και έξω από διακρίσεις και αποκλεισμούς. Είναι δεδομένο ότι κάθε μαθητής προέρχεται από διαφορετικό κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, ωστόσο είναι αδιανόητο να υπάρχει κοινωνικός διαχωρισμός ως προς την τροφή.

Η αγωγή που παρέχεται στους μαθητές στο δημόσιο σχολείο αποτελεί τη σύνθεση ενός πλέγματος αρχών, ιδανικών και δεξιοτήτων και είναι αποτελεσματική στον βαθμό που στο σχολικό περιβάλλον επικρατεί πνεύμα ισονομίας και δικαιοσύνης. Η τροφή, πέρα από βιοτική ανάγκη, είναι και κοινωνική ανάγκη. Η ώρα του φαγητού είναι και ώρα επικοινωνίας και συναναστροφής. Στόχος μας είναι το δημόσιο σχολείο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών στο σύνολό τους.

Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή των παιδιών και των εφήβων είναι θέμα της πολιτείας και του σχολείου και δεν εξαρτάται μόνο από τον οικονομικό παράγοντα αλλά κυρίως από τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Αυτή είναι και η βασική καινοτομία του προγράμματος των σχολικών γευμάτων, διότι για πρώτη φορά το κράτος προσφέρει εξαιρετικά γεύματα, σχεδιασμένα από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και ειδικά μελετημένα κατά της παχυσαρκίας των παιδιών.

Η Καρδίτσα εντάσσεται από φέτος σε αυτήν την καινοτόμο συνέργεια του υπουργείου Παιδείας με το υπουργείο Εργασίας με 23 δημοτικά σχολεία αρχικά. Σε πρώτη φάση επιλέχθηκαν σχολεία της περιφέρειας του νομού και της πόλης της Καρδίτσας, με γνώμονα αυστηρά κοινωνικά κριτήρια, είτε γιατί βρίσκονται σε περιοχές που κατοικούν Ρομά είτε σε μικρά χωριά ή σε περιφερειακά σχολεία της πόλης της Καρδίτσας.

Είναι σημαντικό ότι 23 από τα 58 δημοτικά σχολεία του νομού συμμετέχουν στα σχολικά γεύματα με 2.975 μερίδες φαγητού από ένα σύνολο 5.645 μαθητών. Δηλαδή εξασφαλίζεται η σίτιση στο 40% των δημοτικών και στο 50% περίπου των μαθητών. Συγκεκριμένα, στον Δήμο Σοφάδων σιτίζονται όλοι οι μαθητές λόγω της ιδιαίτερης κοινωνικής σύνθεσης του μαθητικού πληθυσμού με μεγάλο αριθμό μαθητών Ρομά, δηλαδή 9 σχολεία και 957 μαθητές. Στον Δήμο Καρδίτσας εντάσσονται 14 σχολεία και 2018 μαθητές. (ΦΕΚ 21 Αυγούστου, Τεύχος Β', αριθμός φύλλου 3.508).

Σίγουρα με την ένταξη αυτών των σχολείων στο πρόγραμμα των σχολικών γευμάτων δεν ικανοποιούνται οι ανάγκες των μαθητών για σίτιση ούτε καλύπτονται όλες οι οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες του νομού μας. Δυστυχώς σχολεία του κέντρου της πόλης δεν υπήρχε η δυνατότητα να συμμετέχουν.

Παρ' όλο που είναι δεδομένη η γενίκευση του θεσμού των σχολικών γευμάτων σε όλα τα σχολεία της χώρας, είναι σκόπιμο να εξετάσουμε τα τοπικά κοινωνικά χαρακτηριστικά και άλλων σχολείων της Καρδίτσας και να ισορροπήσουμε τις ανάγκες για σίτιση. Δεν είναι δυνατόν να εντάξουμε όλα τα σχολεία του νομού από φέτος, όμως ήδη γίνεται προσπάθεια ώστε να καλύψουμε ουσιαστικές ανάγκες που υπάρχουν και σε άλλα σχολεία.

Παράλληλα, σε περίπτωση που υπάρξουν μαθητές που μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα δηλώσουν ότι δεν επιθυμούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα, διερευνάται η δυνατότητα να καλυφθούν από μαθητές που προέρχονται από εργατικές οικογένειες, μονογονεϊκές ή ανέργων και από άλλα σχολεία της πόλης.

Η πρόθεση της κυβέρνησης και οι ανάγκες ενός νέου σύγχρονου σχολείου επιβάλλουν τη γενίκευση του θεσμού των σχολικών γευμάτων σε όλη την επικράτεια και σε όλα τα σχολεία. Η κοινωνία στηρίζει αυτή την πρωτοβουλία και απαιτεί δικαιολογημένα την ίση μεταχείριση όλων των μαθητών. Αντικειμενικά, όλοι κατανοούν ότι είναι δίκαιο να προηγούνται περιοχές με επιβαρυμένο κοινωνικό και οικονομικό πρόσημο.

Στην επιτυχία του προγράμματος συμβάλλουν αποφασιστικά οι Διευθύνσεις της Εκπαίδευσης, οι τοπικές κοινωνίες και ο καθένας χωριστά. Μεγάλο βάρος της υλοποίησης αλλά και της ανάδειξης της ουσίας του προγράμματος αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί. Αυτός ο θεσμός με τη δική τους συμβολή και ευαισθησία σίγουρα θα αποδώσει. Ας εργαστούμε όλοι μας ώστε, σε αυτή τη φάση, τα σχολικά γεύματα να φτάνουν σε μαθητές που τα έχουν ανάγκη. Χωρίς σπατάλη και υπερβολές, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το φλέγον ζήτημα της στήριξης της ελληνικής οικογένειας αλλά και της σωστής διατροφής των παιδιών μας.

Τελευταία Νέα
Please reload